צמיחה מתחושת תקיעות בחיים

כמה מאתנו מרגישים שאיננו ממצים ומגשימים את חיינו, את עצמנו? כמה מאתנו מרגישים תקועים? שהיינו רוצים שחיינו יתנהלו בדרך אחרת, שנרגיש אחרת או נחשוב אחרת? כמה מאתנו מרגישים לא מאושרים באמת? אם הסתכלתם על השאלות הללו וראיתם את עצמכם בתוכן, זה הזמן להתחיל לשנות!

כמעט כולנו מרגישים כך בנקודה כזו או אחרת בחיים. חשוב להבין שהרגשות והתחושות הללו אינן "רעות". הן מופיעות כיוון שיש להן תפקיד. הן באות לאותת לנו שמשהו בבחירות שלנו, בהתנהלות שלנו ובהתייחסות שלנו אל עצמנו, אינו טוב ונכון לנו. הרגשות הללו מבקשים מאתנו לשים לב אליהם, להאיר אותם באור גדול, לא להדחיקם, ולצאת לפעולה.

מלחמת הראש והלב 

קיימות בנו שתי מערכות, הראש והלב, שהיינו שמחים אם הן היו עובדות יחד, בהרמוניה. אולם לעתים קרובות שתי המערכות הללו הן יריבות גדולות מאוד! במילים "ראש" ו-"לב", אני כמובן לא מתייחסת לאיברים הפיזיים, אלא לייצוגים שלהם- מחשבות ורגשות. פעמים רבות הראש יגיד דבר אחד ואילו הלב דבר נוגד לחלוטין. חשוב להבין כיצד כל אחת מן המערכות הללו עובדת ומה מניע אותן. הראש, קרי המחשבות, מונעות לעתים קרובות מצוויי החברה. מה מקובל בחברה ושאינו מקובל, מה מצופה, מה צריך לעשות. בחברה ישנם קודים התנהגותיים שונים, שהחלו להיטמע בנו מרגע היוולדנו וממשיכים כל העת, דרך קשרינו החברתיים, המשפחתיים, הזוגיים, העסקיים וכדומה. הקודים האלו מועברים אלינו דרך מסרים שונים, חלקם מילוליים וחלקם בלתי מילוליים. דוגמא למסר מילולי היא למשל כאשר הורה אומר לבנו "ככה לא מתנהגים!" או בדרך החיוב: "מתי אתה מתכוון ללמוד באוניברסיטה? אתה יודע שעל מנת להצליח היום חייבים תואר ראשון לפחות..". מסרים בלתי מילוליים באים לידי ביטוי למשל בתנועות גוף והבעות פנים. בנוסף, אנו מושפעים מההתבוננות על החברה, ובייחוד על אלו הסובבים אותנו. אנו לומדים ומטמיעים, בתהליך לא-מודע, את מה שמקובל ומצופה.

הלב, לעומת הראש, מדבר על הרגשות האישיים שלנו, על האינטואיציה ותחושת הבטן שלנו. מה אני מרגיש ביחס לחיי? מה אני מרגיש ביחס לסיטואציה מסוימת בה אני מצוי כעת? הלב מספר לנו מהם הרצונות האמיתיים, העמוקים והאישיים שלנו.

רבות מהבעיות מתחילות כאשר הראש והלב אינם מתואמים, ובייחוד כאשר הראש גובר על הלב בבחירות ובהחלטות האישיות שלנו. הראש, המחשבה, ההיגיון, המקובל והנהוג מושכים לכיוון אחד, ואילו הלב, הרגש, התשוקה והרצון מושכים לכיוון אחר. לעתים ההפרדה הזו בין הראש ללב והיכולת לשים לב לשוני ביניהם, אינן כה פשוטות. לעתים קשה להגדיר במילים מה הלב מבקש מאתנו. כיצד נוכל בכל זאת לאתר ולהבין שאנחנו מצויים במצב של אי-הלימה בין הראש ללב? נקשיב לגוף ולתחושה הפנימית. אם איננו מקשיבים למה שהלב רוצה להגיד, הגוף ידבר במקומו, בתחושת חוסר נוחות, בירידה באנרגיה הפנימית, ירידה בשמחת החיים, עלייה במתח, חרדה, עצבנות וכדומה. במקרים הקיצוניים יותר, הדבר יתבטא גם במחלות.

אמונות שליליות 

סיבה נוספת לתחושת תקיעות וחוסר שביעות רצון מחיינו נובעת מהתמקדות בחולשות, בחוסר יכולת, בחוסר אונים ובהעדר שליטה בחיינו. זאת במקום התמקדות בחזקות וביכולות הייחודיות שלנו. הנטייה להתמקד בשלילי נובעת לעתים מתוך אותו מקום של מלחמת הראש בלב, באופן שבו הראש מספק רציונליזציה נוספת לא להקשיב ללב. בנוסף, נטייה זו נובעת לעתים מתוך מערכת של אמונות שגויות שנרכשו מהחברה, הופנמו והושרשו במחשבתו והרגשתו של האדם כלפי עצמו. חלק מהאמונות נרכשות עוד בשלב הילדות, כאשר הורים מעבירים לילדיהם מסרים מקטינים ומנמיכים שונים, כגון: "אתה עצלן!", "מה ייצא ממך?", "אינך מסוגל". רבים "סוחבים" אתם במהלך חייהם משפטים פוגעניים וספקניים שנאמרו להם או עליהם ממורה בבית-הספר. גם זוגיות לא בריאה עשויה ליצור או לחזק אמונות כאלו, "את אובססיבית", "אתה לא מבין כלום". חברים, ממונים וקולגות לעבודה וללימודים עלולים אף הם להעצים את חולשותינו, בין אם אלו מבוססות במציאות או לא – "אני מאוכזב ממך", "ציפיתי ממך ליותר" וכדומה. הקושי הגדול מתחולל כאשר כל אותן אמירות מקטינות מופנות פנימה והופכות לאמיתות שאנו מייחסים לעצמנו. כאשר אדם חושב על עצמו שהוא חסר יכולת, חלש, פחדן, כיצד יוכל להצליח?? ככל שהאמירות הללו הופכות לאמונות שלנו כלפי עצמנו, כך כל ביקורת נוספת תקבל משקל גדול יותר ותעצים, תחזק ותאשש את האמונה השלילית שלנו על עצמנו.

העצמה אישית בטיפול 

תהליך העצמה אישית בטיפול הינו תהליך שמטרתו להשיג חוזק וחוסן פנימי, לעזור למטופל לראות את הכוחות הטמונים בו, להכיר, לקבל, ולהיעזר בהם. התהליך מסייע לאדם להתחבר לעצמו, לקול הפנימי שבו, לחוזק ולכוחות הנפש, ולפעול על-פיהם בבטחה. בטיפול נאתר יחד מה משפיע על בחירותיו של המטופל. מה מניע אותו. נבין אילו "קולות" מהדהדים בו. האם אלו קולות הלב, או שמא אלו הם קולות שאינם שייכים לו, המזכירים שוב ושוב שעליו לפעול בהתאם למצופה ממנו. נבדוק האם האדם פועל או נמנע מלפעול מתוך פחדים. פחד של "מה יגידו עלי", פחד לא להצליח, פחד להישאר לבד ועוד. במקביל, נלמד להקשיב ללב, להקדיש תשומת לב לאינטואיציה, לתחושות הבטן, לתחושות הגוף, להרגשה של מה טוב ונכון לנו. נלמד לסמוך על התחושות הללו. בתהליך העצמה אישית, יושם דגש על התמודדות עם הפחדים והקטנתם וחיבור לקול הפנימי, ללב, מתוך אמונה שהוא זה שמראה לנו את הדרך הנכונה והייחודית לנו. בטיפול מעצים, המטופל לומד לאתר את אמונותיו השליליות ואת מקורן, לאתגר אותן ולהחליפן, בתהליך הדרגתי, באמונות חדשות, אמיתיות, מיטיבות ומחזקות. במהלך התהליך האדם מגלה שהסיטואציות השליליות שמתרחשות בחייו משקפות את תפיסתו את עצמו ואת בחירותיו. כאשר אנו תופסים את עצמנו כחלשים וללא אמונה בעצמנו ובדרכנו, אנו מזמנים אל עצמנו אנשים וסיטואציות שיחזקו ויאמתו עוד ועוד את אותן אמונות. לעומת זאת, ככל שהאדם מאפשר לעצמו להיות עם אמונה ונאמנות לדרכו, ללבו, לתחושות הבטן שלו ולרצונותיו האמיתיים, כל ביקורתיות שתגיע מהחברה תקבל משקל קטן בהרבה ותהפוך לבלתי משמעותית להמשך דרכו. החוזק הפנימי ימשוך אלינו שפע: אנשים, סיטואציות ואפשרויות חדשות שיתרמו להמשך ההתפתחות במסע החיים.

השארת תגובה