חוסר ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות

בני ובנות נוער רבים אומרים על עצמם שהם בעלי ביטחון עצמי נמוך.
החוויה של בטחון עצמי נמוך יכולה לבוא לידי ביטוי שונה בקרב בני נוער שונים. רבים מהם יתקשו לתפוס מקום בחברה, ירגישו שהם לא מצליחים להשמיע את עצמם ומתקשים להשתלב. חלקם ירגישו שהם מתגמדים ליד אחרים, בעיקר ליד נערים ונערות בני גילם, אותם הם תופסים כמוצלחים יותר, פופולריים יותר או בעלי בטחון עצמי גבוה יותר.

 

אותם נערים החווים עצמם כחסרי בטחון עצמי, עשויים להפוך למרצים כלפי חבריהם לכיתה או לחוש נדחקים החוצה כלא שייכים. פעמים רבות נערים ונערות אלה יהיו מוטרדים מאוד ממה אחרים חושבים עליהם, בייחוד חבריהם לכיתה. הם עלולים להתעלם מרצונותיהם החופשיים ולבטל אותם, ולפעול על פי רצונות האחרים. רבים מהם ירבו להעצים את כישלונותיהם ולהקטין את הצלחותיהם.

 

לחוסר הביטחון העצמי עלול להיות מחיר כבד- תחושה של חוסר ערך, מצוקה רגשית, קשיים ביחסים בינאישיים, קשיים ברכישת חברים, התדרדרות בלימודים, דכדוך, חרדה ודיכאון.

טיפול בביטחון עצמי נמוך

 

מדוע נוצר חוסר ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות?

יכולות להיות סיבות רבות ומגוונות להיווצרות חוויה של חוסר ביטחון עצמי. הסיבות יכולות להיות פנימיות או חיצוניות. כך או כך, ידוע כי חוויה של חוסר בטחון בתוך בית הספר עלולה להיות כזו שקשה מאוד לנער או לנערה לצמוח ממנה ללא עזרה.

הסיטואציה החברתית בבית הספר אינה פשוטה. נערים ונערות רבים עסוקים בכמעט מלחמת הישרדות על הפופולריות שלהם, על להיות "מקובלים", על להשתייך לקבוצה חברתית נחשבת. בתוך הלחץ הזה, קשה מאוד לבני הנוער לראות את הייחודיות שלהם, לאמץ אותה ולראות את היופי שבה.

 

אז איך בונים ביטחון עצמי אצל בני נוער?

דרך יחסי המטפל-מטופל, האמון והקשר שנרקם בינינו, אנחנו מתחילים להתבונן בחוויות החברתיות של הנער או הנערה וברגשות שעולים מתוכם. בהדרגה מתאפשרות זוויות ראיה נוספות על הסיטואציות החברתיות וחוויות חדשות של עצמם. ככל שהחוויות הופכות ומשתנות לחוויות מיטיבות, שמאפשרות אמונה בכוחות וביכולות העצמיים, שמאפשרות לנער או לנערה לראות את הייחודיות שבהם ולמצוא את הטוב שבה, כך הם מוצאים את עצמם מתחזקים גם אל מול החברה. הם חווים יותר ויותר הצלחות חברתיות, יותר חוויות חיוביות מחזקות, ובאופן טבעי כך גם הביטחון העצמי עולה.

 

השארת תגובה