טיפול נפשי מתמטי

"טיפול נפשי הוא כמו תרגיל טוב במתמטיקה".
כן, זו לפעמים המחשבה שעולה בי. קצת מוזרה, אני יודעת 

כשהייתי נערה בבית הספר, המקצוע האהוב עלי היה מתמטיקה.
לא סתם מתמטיקה, אלא כזו עם התרגילים הכי מסובכים, הכי מאתגרים ומאמצי מחשבה ובמקצועות עם השמות הכי מאיימים כמו "פונקציות לוגריתמיות" או "קומבינטוריקה".
כן כן, הגעה לפתרון של תרגיל קומבינטורי מאתגר יכולה להיות ממש מהנה עבור חנונים מתמטיים שכמותי.

ובכל זאת, לא הלכתי ללמוד מתמטיקה או מחשבים (על אף שהמחשבה עברה במוחי אי שם לפני שנים).
הלכתי ללמוד במסלול ארוך ומדהים של טיפול נפשי.

אז במה טיפול נפשי דומה למתמטיקה? בהמון דברים!
קודם כל יש בעיה שמחפשת פתרון. כך בתרגילים מתמטיים, וכך בטיפול- כל אדם שמגיע לטיפול מגיע עם קושי, בעיה כלשהי שהוא רוצה לפתור.

איך פותרים תרגיל מסובך במתמטיקה?
חייבים להיות בתשומת לב מלאה לכל הפרטים, ששום דבר לא יתפספס.
חשוב במיוחד לשים לב לניואנסים הקטנים, שאי הבנה שלהם לא תוביל לפתרון הנכון.
חלק מהתרגילים הם פשוטים, כמו 1+1, קל להבין מהו הפתרון. אבל במתמטיקה המסובכת כבר צריך לאמץ את המחשבה, להבין לעומק את הדברים, את הלוגיקה, ולראות את הדרך המפותלת שיש לעבור כדי להגיע לתוצאה.

כך גם בטיפול, כשאני מסתכלת על נפש האדם, על הסיפור שהמטופל מביא עמו, אני חייבת להיות בתשומת לב מלאה לכל הפרטים, לא לפספס שום דבר שהמטופל מספר ולהקשיב לדקויות העדינות- כי האמת נמצאת שם, בפרטים הקטנים, במה שבין המילים. אי הבנה שלהן לא תוכל להוביל את המטופל לתובנות חדשות.
חלק מהתכנים מובנים ומודעים, אבל חלקים נרחבים בנפש הם הרבה יותר מסובכים, לא מודעים, נסתרים, מודחקים, שכדי להגיע אליהם צריך לאמץ את המחשבה, להבין לעומק את הדברים, להבין את הלוגיקה הפתלתלה של הנפש.

כשהרגעים האלו מגיעים בטיפול, כשאנחנו "עולים" על איך דבר מוביל לדבר, כשאנחנו "מפצחים" משהו שהיה כל כך לא ברור וחבוי וכעת הוא גלוי ומובן, כשאנחנו מגיעים לפתרון של משהו שהיה כה פתלתל וחמקמק, כשהדברים מתחברים ויש פתאום תובנה עמוקה, אלו רגעים מרגשים ופוקחי עיניים שמאפשרים ריפוי אמיתי.

במה טיפול נפשי לא דומה למתמטיקה? כמעט בהכל 
בלב הפתוח, בהקשבה הכנה, ברוך ובחמלה, במפגש המרגש בין שני אנשים בחדר הטיפול שאינו דומה לשום קשר אחר, ברגש שנוכח בכל דבר, באנושיות הפשוטה.

את המתמטיקה המסובכת כבר מזמן שכחתי.
שמחה ויודעת לעזור לאנשים לפתור את המכאובים בנפשם.

 
השארת תגובה