דיכאון, מה הוא אומר?

כשחושבים על דיכאון עולה כמעט אוטומטית המילה עצב. מחשבה שהאדם שחווה דיכאון עצוב עקב אירוע או דבר מה שקרה. אכן אירועים קשים כגון פרידה, אובדן, אבל, יכולים להביא אתם עצבות גדולה וכואבת. העצבות הזו מתבקשת וצפוי שתחווה על ידי מרבית בני האדם.

אולם מצב של דיכאון מתרחש לאו דווקא בעקבות אירוע מוגדר כזה או אחר. ובכלל, רבים מהאנשים שחווים דיכאון כלל לא ידברו על עצב כפי שאנו מכירים מחיי היומיום. 
מצב של דיכאון יתואר יותר כחוויה קשה של תקיעות, של חוסר הנאה וחוסר הנעה (מוטיבציה). תחושה שהחיים לא מובילים לשום מקום, שאין להם תכלית. יש התדלדלות של כוחות והתכנסות פנימה.

כאשר אדם עם דיכאון יישאל "מדוע הנך בדיכאון?", הוא לא תמיד יוכל לשים את האצבע על הדבר שהביא אותו או שמשאיר אותו במצב הזה. הדיכאון נכנס לכל פינה בנפש ומעמעם את האור, מכניס חשיכה וכאב, עד שלעתים כמעט אי אפשר לראות מה הביא למצב הזה ומה יכול לסייע ביציאה ממנו.

ובכל זאת, הדיכאון תמיד תמיד מספר משהו. 
הדיכאון מספר על כאב גדול, על עבר והווה רווים בפציעות מכאיבות שלא קיבלו נחמה, הכלה ויד רכה שתרכך, שתאפשר החלמה מיטיבה. 
הפצעים הללו, גם אם כבר כביכול נשכחו, ממשיכים להתקיים ולהיפתח עם כל חווית כאב חדשה, כך שהכל נהיה עוד יותר רגיש ועוד יותר פגיע ומכאיב.

הדיכאון לרוב יספר גם על חוסר הקשבה וחוסר הלימה בין מה שהנפש מבקשת לבין המציאות הקיימת. הוא יספר על בקשה פנימית גדולה שלא נענית. הבקשה הזו לעתים נחבאית ולא ידועה, ונדרשת התכווננות גדולה וחשיפה של שכבות כדי לשמוע ולהבין אותה. לעתים היא ידועה, אך חלקים אחרים בנו (פחד, בושה, אשמה..) מתנגשים ומונעים ממנה לקבל את הדבר לו היא זקוקה.

ומה הנפש מבקשת? לרוב, בבסיס, היא מבקשת אהבה, הבנה, זכות קיום- להיראות ולהישמע, הכלה, אמונה בך ובדרך האישית הייחודית והמיוחדת רק לך. כל כך פשוט ובסיסי וכל כך כל כך קשה ומסובך.

אפשר לצאת מדיכאון, אני אומרת זאת בביטחון מלא!
הדרך לא פשוטה, היא מפגישה עם הכאבים והפחדים הכי גדולים. היא מצריכה אומץ לצלול אל תוך המקומות הכי חשוכים וכואבים, להיות בתוכם, לעבור דרכם, לרכך אותם ולאפשר לאור, בהדרגה, להיכנס פנימה.

 
השארת תגובה